Ohjeita toimintaan

On hyvä, jos opettajalla on hieman taustatietoa suunnistuksesta.
Koulu kartalla: Opettajille: suunnistaminen


Värityskuvien valmistuttua voi kuvista keskustella lasten kanssa.

  • Mitä niissä tapahtuu?
  • Onko joku joskus nähnyt jonkin suunnistustarvikkeen?
  • Millaisia erilaisia metsiä on, joissa voi liikkua?
  • Millaiset vaatteet metsään kannattaa laittaa?

4-5-vuotiaiden keskittyminen ei yleensä riitä vielä suunnistuskarttojen tarkempaan opiskeluun, mutta karttoihin voidaan silti hieman tutustua.

  • Keskustelemalla. 
    • Mitä kartat ovat? – Lintujen näkemä maisema ylhäältä alas katsottuna. 
    • Millaisia karttoja on olemassa? – Maailman karttoja, kaupunkikarttoja, retkeilykarttoja, suunnistuskarttoja, pihakarttoja…
    • Kuka niitä tekee? – Esimerkiksi suunnistuskarttoja tekevät kartoittajat, jotka käyttävät pohjamateriaalina vaikkapa ilmakuvaa ja kiertävät sitten maastossa tekemässä kartoitustyötä ja lisäämässä mm. kivet paikoilleen
  • Tekemällä omia karttoja.

Vinkki

Luokka- tai leikkihuoneesta voidaan tehdä oma kartta esimerkiksi erivärisiä papereita leikaten ja liimaten. Tällöin sohva tai pöytä voi olla yhtä väriä ja näitä asetellaan ja kiinnitetään taustapaperille sopiviin paikkoihin, jolloin lasten pitää kuvitella huonetta ylhäältä päin.

Ideoita leikkeihin ja peleihin

  • Kaikenlaiset juoksuun ja ketteryyteen liittyvät toiminnot tukevat suunnistusta paljon
  • Erilaiset ketteryysradat maastossa, joissa ylitetään, alitetaan, kierretään ja spurttaillaan
  • Erilaiset temppuradat pihapiirissä, joissa kiipeilyä, suunnanmuutoksia, takaperinjuoksua ja muita koordinaatiotehtäviä
  • Aarrejahdit, joissa esimerkiksi pihapiiristä kerätään annetussa ajassa mahdollisimman paljon käpyjä / hiekkaleluja / muita sovittuja asioita omiin pesiin (hulavanne, hiekkaan piirretty ympyrä, ämpäri jne)
  • Sukkulaviestit
  • Juoksuharjoitukset, joissa kokeillaan erilaisia juoksutyylejä
  • Aitojen ylitykset
  • Tötsien pujottelut

TULOSTETTAVAT MONISTEET