Tehtävät

4-5-vuotiaat
Ohjeita toimintaan
On hyvä, jos opettajalla on hieman taustatietoa suunnistuksesta.
Koulu kartalla: Opettajille: suunnistaminen
Värityskuvien valmistuttua voi kuvista keskustella lasten kanssa.
- Mitä niissä tapahtuu?
- Onko joku joskus nähnyt jonkin suunnistustarvikkeen?
- Millaisia erilaisia metsiä on, joissa voi liikkua?
- Millaiset vaatteet metsään kannattaa laittaa?
4-5-vuotiaiden keskittyminen ei yleensä riitä vielä suunnistuskarttojen tarkempaan opiskeluun, mutta karttoihin voidaan silti hieman tutustua.
- Keskustelemalla.
- Mitä kartat ovat? - Lintujen näkemä maisema ylhäältä alas katsottuna.
- Millaisia karttoja on olemassa? - Maailman karttoja, kaupunkikarttoja, retkeilykarttoja, suunnistuskarttoja, pihakarttoja...
- Kuka niitä tekee? - Esimerkiksi suunnistuskarttoja tekevät kartoittajat, jotka käyttävät pohjamateriaalina vaikkapa ilmakuvaa ja kiertävät sitten maastossa tekemässä kartoitustyötä ja lisäämässä mm. kivet paikoilleen
- Tekemällä omia karttoja.
Vinkki
Luokka- tai leikkihuoneesta voidaan tehdä oma kartta esimerkiksi erivärisiä papereita leikaten ja liimaten. Tällöin sohva tai pöytä voi olla yhtä väriä ja näitä asetellaan ja kiinnitetään taustapaperille sopiviin paikkoihin, jolloin lasten pitää kuvitella huonetta ylhäältä päin.
Ideoita leikkeihin ja peleihin
- Kaikenlaiset juoksuun ja ketteryyteen liittyvät toiminnot tukevat suunnistusta paljon
- Erilaiset ketteryysradat maastossa, joissa ylitetään, alitetaan, kierretään ja spurttaillaan
- Erilaiset temppuradat pihapiirissä, joissa kiipeilyä, suunnanmuutoksia, takaperinjuoksua ja muita koordinaatiotehtäviä
- Aarrejahdit, joissa esimerkiksi pihapiiristä kerätään annetussa ajassa mahdollisimman paljon käpyjä / hiekkaleluja / muita sovittuja asioita omiin pesiin (hulavanne, hiekkaan piirretty ympyrä, ämpäri jne)
- Sukkulaviestit
- Juoksuharjoitukset, joissa kokeillaan erilaisia juoksutyylejä
- Aitojen ylitykset
- Tötsien pujottelut
TULOSTETTAVAT MONISTEET

Esiopetus
Ohjeita toimintaan
On hyvä, jos opettajalla on hieman taustatietoa suunnistuksesta.
Koulu kartalla: Opettajille: suunnistaminen
- Suunnistukseen liittyvät olennaiselta osalta maastossa liikkumisen ja juoksemisen taidot, joten puuhatehtävien lisäksi nämä ovat hyviä osa-alueita, joita harjoitella
- Puuhatehtävissä on kaksi “yhdistä kuva ja karttamerkki” -tehtävää, yksi labyrinttitehtävä sekä yksi “jatka karttamerkkejä” -tehtävä.
- Labyrinttitehtävä ei vaadi karttamerkkien osaamista. Muissa harjoitellaan ensimmäisiä karttamerkkejä, joten opettajan on hyvä osata muutama peruskarttamerkki. Ne voi opetella vaikka täältä: https://www.koulukartalla.fi/opettajille/suunnistuskartta/
- Karttamerkkeihin voi tutustua eskarilaisten kanssa ensin yhdessä ja tehdä sitten vasta loppuja tehtäviä.
- Puuhasivuille on jätetty myös väritysmahdollisuuksia.
Liikuntavinkkejä
- Suunnistuksellisia tehtäviä löytyy materiaalipankistamme ohjevideoiden muodossa.
- Juoksuun liittyviä harjoituksia voi poimia esimerkiksi KLL:n Juoksusankarit-materiaalista.
- Ylipäätään erilaiset maastoradat, ajanotolla ja ilman, ovat lapsille mainiota harjoittelua.
- Pihapiiriin voi rakentaa ketteryys-, nopeus- ja tekniikkaratoja.
TULOSTETTAVAT MONISTEET

1. luokka
Ohjeita toimintaan
- Opettajan on hyvä tutustua tehtävämonisteisiin etukäteen
- Tehtävämonisteita voi tehdä yhden / oppitunti tai yhdistää niitä toisiinsa. Kahta useampaa per opetuskerta emme suosittele tekemään, sillä on hyvä, jos asioita ehtii myös pohtia ja niistä keskustella
- Tunnin / opintojakson aluksi voidaan tutustua karttoihin ja suunnistukseen esimerkiksi kuvien, videoiden ja keskustelun parissa
- Tehtävämonisteita voi tehdä sään salliessa myös ulkona ja vuorotella paikallaan tehtävää toimintaa juoksu- tai ketteryysratojen kanssa
- (1) Ensimmäisessä monisteessa harjoitellaan kartan värejä. Oppilaat tarvitsevat värikyniä (keltainen, vihreä, sininen, ruskea, musta, harmaa)
- (2) Toisessa monisteessa aiheena ovat karttamerkit. Näihin voi tutustua vaikkapa yhdessä etukäteen sivullamme https://www.koulukartalla.fi/opettajille/suunnistuskartta/
- (3) Kolmannessa tehtävässä harjoitellaan kartan suuntaamista. Jos koululta on pihakartta, suuntaamista voi harjoitella koulun pihalla sen avulla. Myös ihan tavallinen kaupunkikartan suurennos sopii tähän harjoitukseen, samoin opettajan luokkahuoneesta tekemä karttapiirros. Tärkeää on pitää kartta samoin päin kuin “maasto” eli siinä asemassa, jossa lintu sen ylhäältä hahmottaisi
- (4) Neljännessä monisteessa tehdään reitinvalintoja. Tarkoituksena on, että oppilaat miettivät oman reitinvalintansa rauhassa itsekseen ja piirtävät sen kynällä. Läpikuultava alleviivaustussi tai selkeästi kartan väreistä poikkeava puuväri toimivat tässä hyvin. Kiertäisikö oppilas rakennuksen vasemmalta vai oikealta? Menisikö hän polkua vai tietä? Kun moniste on tehty, on vuorossa kavereiden kanssa vertailu. Samalla saa hyvää keskustelua siitä, mikä ehkä olisi lyhin vaihtoehto, mikä selkein tai varmin. Tässä keskustelussa opettajan on hyvä toimia johdattelijana.
Liikuntavinkkejä
- Suunnistuksellisia tehtäviä löytyy materiaalipankistamme ohjevideoiden muodossa.
- Juoksuun liittyviä harjoituksia voi poimia esimerkiksi KLL:n Juoksusankarit-materiaalista.
- Ylipäätään erilaiset maastoradat, ajanotolla ja ilman, ovat lapsille mainiota suunnistusharjoittelua.
- Pihapiiriin voi rakentaa ketteryys-, nopeus- ja tekniikkaratoja.
Extra på svenska (this material is also available in English and Spanish in case those might interest some groups):
- Svenska Orienteringsförbundet har gett ut en kort filmserie om orientering. Den kan man titta på med barnen.
Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=w45Bb5Hj03g
TULOSTETTAVAT MONISTEET

2. luokka
Ohjeita toimintaan
- Opettajan on hyvä tutustua tehtävämonisteisiin etukäteen
- Tehtävämonisteita voi tehdä yhden / oppitunti tai yhdistää niitä toisiinsa. Kahta useampaa per opetuskerta emme suosittele tekemään, sillä on hyvä, jos asioita ehtii myös pohtia ja niistä keskustella
- Tunnin / opintojakson aluksi voidaan tutustua karttoihin ja suunnistukseen esimerkiksi kuvien, videoiden ja keskustelun parissa
- Tehtävämonisteita voi tehdä sään salliessa myös ulkona ja vuorotella paikallaan tehtävää toimintaa juoksu- tai ketteryysratojen kanssa
- (1) Ensimmäisessä monisteessa kerrataan karttamerkkejä. Niitä voi yhdessä muistella vaikkapa sivultamme https://www.koulukartalla.fi/opettajille/suunnistuskartta/
- (2) Toisessa tehtävässä tehdään reitinvalintoja. Tarkoituksena on, että oppilaat miettivät oman reitinvalintansa rauhassa itsekseen ja piirtävät sen kynällä. Läpikuultava alleviivaustussi tai selkeästi kartan väreistä poikkeava puuväri toimivat tässä hyvin. Kiertäisikö oppilas rakennuksen vasemmalta vai oikealta? Menisikö hän polkua vai tietä? Kun moniste on tehty, on vuorossa kavereiden kanssa vertailu. Samalla saa hyvää keskustelua siitä, mikä ehkä olisi lyhin vaihtoehto, mikä selkein tai varmin. Tässä keskustelussa opettajan on hyvä toimia johdattelijana.
- (3) Kolmannen monisteen aiheena ovat korkeuskäyrät. Tämä on monesti haasteellinen asia suunnistuksessa ja maaston hahmottamisessa yleensä. Korkeuseroista voi ensin jutella yhdessä, hyödyntää vaikkapa koko ryhmän kanssa yhdessä Koulu kartalla -sivuston tehtävää (https://www.koulukartalla.fi/harjoitukset/korkeuskayraharjoitus/) ja sitten miettiä itsenäisesti mäkien muotoja tehtävämonisteen parissa. Siinä on tarkoituksella muutama vaihtoehto hyvin lähellä toisiaan, joten oppilaat (ja opettajat) saavat olla tarkkana! Oikea vastausrivi:
1-E, 2-C, 3-I, 4-F, 5-B, 6-J, 7-G, 8-A, 9-H, 10-D
- (4) Neljännessä monisteessa oppilaat pääsevät itse suunnittelemaan ratoja. Ensin he piirtävät ratamerkintöjä violetilla värillä (lähtö, rasti, maali). Nämä voi vaikka yhdessä ensin katsoa nettisivumme alalaidasta: https://www.koulukartalla.fi/opettajille/suunnistuskartta/
Sitten isommalle karttapalalle saa suunnitella omanlaisensa radan. Tämän jälkeen ratoja tutkitaan pareittain tai ryhmittäin ja keskustellaan rastivälien reitinvalinnoista. Suunnistajien keskuudessa erittäin tavallinen kysymys on “Mistä menisit” ja sitä pääsee nyt käyttämään.
Liikuntavinkkejä
- Suunnistuksellisia tehtäviä löytyy materiaalipankistamme ohjevideoiden muodossa.
- Juoksuun liittyviä harjoituksia voi poimia esimerkiksi KLL:n Juoksusankarit-materiaalista.
- Ylipäätään erilaiset maastoradat, ajanotolla ja ilman, ovat lapsille mainiota suunnistusharjoittelua
- Pihapiiriin voi rakentaa ketteryys-, nopeus- ja tekniikkaratoja
Extra på svenska (this material is also available in English and Spanish in case those might interest some groups):
- Svenska Orienteringsförbundet har gett ut en kort filmserie om orientering. Den kan man titta på med barnen.
Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=w45Bb5Hj03g
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=JZg3Qn65wEE
Del 3: https://www.youtube.com/watch?v=_oabmnc7Q5s
TULOSTETTAVAT MONISTEET
FI
Tältä materiaalisivulta löytyy 4-5-vuotiaille, esikouluikäisille ja 1-2 -luokkalaisille suunniteltuja tehtäviä ja ohjeita. Niiden avulla voi tutustuttaa lapsia suunnistukseen ja harjoitella suunnistuksen perustaitoja.
SV
Materialet som kan printas ut är tvåspråkigt för att det skulle kunna utnyttjas även i svenskspråkiga daghem och skolor. Instruktionerna till lärarna ges på finska.